Nigaragua - El Salvador - Guatemala en Mexico - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Sanne en Theo Verhagen - WaarBenJij.nu Nigaragua - El Salvador - Guatemala en Mexico - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Sanne en Theo Verhagen - WaarBenJij.nu

Nigaragua - El Salvador - Guatemala en Mexico

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne en Theo

31 Juli 2014 | Mexico, Mexico-stad

Granada - Nigaragua rustdag
Vandaag een rustdag in Granada. Er stond geen excursie op de planning dus we konden lekker rustig aan doen. We hebben lekker ontbeten op het terras aan de voorkant van het hotel. Zodra we onze hotelkamer uitstapte keken we op een zwembad en een prachtige binnentuin uit. Na het ontbijt zijn we het stadje ingegaan. We gingen op zoek naar een hangslot voor onze achterklep, want dat slotje is kapot. Aangekomen bij een markt hadden we al snel een tentje waar ze hadden wat we zochten. Toen nog even over de rest van de markt gelopen en dat ging op een gegeven moment een straatje in wat overdekt was en daar voelde we ons niet heel veilig. Gelukkig liepen er meer toeristen en konden we er redelijk snel uit. Onderweg terug kwamen we langs een prachtig kerkje en daar zijn we naar boven gegaan. Bovenaan hadden we een prachtig uitzicht over de stad. 's Avonds lekker wezen eten en op tijd gaan slapen want de volgende ochtend vertrokken we om 4.00 uur in colonne onder politie begeleiding het land uit naar El Salvador via Honduras. Dit vanwege de feestdag in Nicaragua.

San Salvador - El Salvador via Honduras
Vandaag kregen we te maken met twee grens overgangen en een vrije lange route van 580 km. Deze dag werd van te voren ingeschat als de zwaarste etappe. Dit bleek achteraf enorm mee te vallen. We hebben door een prachtig landschap gereden en veel mooie plaatsen onderweg gezien. Beide grensovergangen gingen redelijk soepel. We kwamen rond 20.00 uur aan bij een mooi hotel. Ook hier hadden we een prachtig uitzicht op het zwembad. 's Avonds hebben we heerlijk bij het hotel gegeten.

Antigua - Guatemala
De volgende ochtend gingen we op weg naar Antigua in Guatemala. Vandaag stond er 270 km op het programma. We gingen lekker snel van start maar na een tijdje bleek onze navigatie ons naar de verkeerde grens overgang te sturen en dat leek ons niet zo handig..... Aangezien we allemaal geen Spaans spreken en de meeste hier geen Engels spreken en de begeleiders van deze reis bij de andere grens waren en medewerkers daar op de hoogte waren van onze komst zijn we een stuk terug gereden richting de ander grens. Halverwege kwamen we erachter dat er een binnendoor weggetje was. Het techniekteam zou daar niet rijden, maar we hebben er toch voor gekozen om die weg te rijden. Een zo om je nog eens ergens.... We hadden een slingerweg over een berg en reden langs een meer. Dit was super blauw water. Natuurlijk zijn we even gestopt om dit uitzicht vast te leggen. Aangekomen in Antigua zijn we in het stadje wezen eten. Op woensdag stond er voor ons een excursie op het programma. We werden opgehaald bij het hotel om naar de Pacaya vulkaan te gaan. Deze vulkaan is nog actief maar gelukkig niet op het moment dat wij deze beklommen. Helemaal boven aangekomen op 2300 m. hadden we een geweldig uitzicht. Dezelfde wandeltocht ook weer naar beneden en in het busje kregen we een lunchpakketje. Er kwamen meteen een aantal kinderen op onze bus afgestormd en het zag er naar uit dat deze kids niet zoveel te eten kregen. We hebben hier van alles uit onze pakketjes uitgedeeld en de kinderen vochten bijna om het eten. Eenmaal terug in het hotel zijn we naar een echt gualtemalteeks koffie barretje geweest.

San Cristobal de la Casas - Mexico
's Avonds bij de briefing kregen we informatie voor voorlopig even de laatste grensovergang. Eerst moet je alles uitlaten, dan bij de grens van Mexico moet je jezelf bij migratie 'inklaren' en de auto moet 90 km verderop ingeklaard worden en dat konden we niet missen want er zou een fuik staan van de politie en die zouden ons van de weg af halen. Ook reden we een andere route zodat we bij een grotere grensovergang zouden komen en kregen we het advies om in groepjes van 3, 4 of 5 te gaan rijden. Het land uit was wederom redelijk snel en simpel. Het land in voor ons zelf ook. Toen doorgereden op zoek naar de fuik. In Mexico bij de eerste grote rotonde, namen we de verkeerde afslag. We kwamen door een stadje en door de vele stoplichten waren wij, als laatste van onze groep van 5 auto's, al snel de rest van de groep kwijt. Toen de navigatie maar gevolgd de stad uit en even flink gassen om weer bij de groep aan te sluiten. Helaas hebben we ze pas de volgende dag aan het ontbijt weer gezien. Wel konden we gelukkig aansluiten bij een andere groep en toen moest de auto nog ingeklaard worden... Na 90 km gereden te hebben na de grens nog steeds geen fuik gezien... En we waren gelukkig niet de enige want toen we in de bergen reden stonden we uiteindelijk met 14 teams langs de kant van de weg. Toch maar even contact gelegd met de begeleiding en die zeiden dat we te ver waren gereden. We waren al wel een stuk dichter bij de oorspronkelijke grensovergang en kregen het advies om daar te proberen de auto in te klaren. Rond 17.45 uur kwamen we daar aan en om 18.15 uur hadden wij al onze papieren in orde. Natuurlijk hebben we nog 'even' op een aantal andere gewacht en een hapje gegeten. Om 20.30 uur zijn we weer verder gereden. We hoefden nog maar 170 km te rijden en daar doe je door de bergen en met ontzettend veel hoge drempels maarliefst bijna 5 uur over! Aangekomen in het hotel in San Cristobal de la Casas bleek dat we nog bij de eerste helft van de groep hoorden want er waren 35 teams nog niet binnen. Wij hadden een rit achter de rug van 17 uur.... Gelukkig stond er een welkomstdrankje op ons te wachten en was de bar nog open voor een welverdiend koud biertje.

Villahermosa - Mexico
Vandaag vertrokken we richting Villahermosa. De route stuurde ons via Palengue waar je een bezoek kon brengen aan de tempels. We hebben eerst even door het stadje gelopen en zijn rond 12.00 uur vertrokken. De tempels gingen rond 16.00 uur dicht en de kans was klein dat we dat zouden halen en dus besloten we een kortere route te nemen. Wederom kwamen we hierdoor door prachtige gebieden. Regelmatig krijgen we op de weg ineens een controlepost en daar staan dan allemaal politie agenten of militairen met een groot automatisch geweer in hun handen. Er wordt dan in het Spaans van alles gevraagd en we zijn er ondertussen achter dat als je kenbaar maakt dat je geen Spaans spreekt je bijna altijd meteen door mag rijden.... Dus vooral lekker onnozel doen dan ben je er zo weer vanaf! Om 20.00 uur waren we alweer op de plaats van bestemming.

Mexico City - Mexico
Vandaag een rit van 760 km voor de boeg op weg naar Mexico City. Het was deze keer alleen maar snelweg. Onderweg kwamen we veel tolpoortjes tegen en we hadden aan het einde van de rit nog precies 10 pesos over na overal de tol betaald te hebben. En lekker vlotte rit vandaag en om 19.00 uur aangekomen. Daarna heerlijk gegeten bij een Italiaan. De volgende dag hadden we een rustdag. Frans en Christine van team 52 hadden een excursie geboekt maar Frans moest het een en ander aan zijn auto doen. Daardoor kon ik me op excursie met Christine en ging Theo met Frans aan de slag met zijn auto. We zijn naar de ruines van Teotihuacán geweest en zijn bovenop de piramides geklommen. Daarna een heerlijk verzorgde lunch gehad en vervolgens met de bus naar een basiliek geweest. Daarna nog een andere kerk bezocht waarvan de oude helemaal scheef stond een de nieuwe werk heel modern was. We waren vlakbij het hotel en liepen over een marktje terug. Het was heerlijk weer om te lopen... Totdat het ineens met bakken uit de lucht kwam vallen met hagelstenen van 1cm doorsnee erbij. Even geschuild en toen teug naar het hotel door half ondergelopen straten.

Tot de volgende keer! Lieve groetjes! Theo en Sanne

• 31 Juli 2014 - 19:24

Heleen:

Ha Sanne en Theo,

Leuk om te lezen wat jullie allemaal zien en meemaken! Ik zie ook mooie foto's op Facebook voorbij komen :)
    Heel veel plezier nog!

Xx Heleen

• 01 Augustus 2014 - 11:05

Kim Derissen:

Hoi Theo en Sanne,

Leuk om mee te lezen in jullie dagboek!
    Geniet van alle mooie dingen die op jullie pad komen.
    Heel veel plezier!

Groetjes, Kim

• 01 Augustus 2014 - 12:37

Anja Van Schijndel:

Hallo Theo en Sanne,

Nou jullie maken van alles mee. Veel plezier en geniet !
    Leuk om jullie verslag te lezen.

Goede reis en groetjes,
    Anja en de rest van de familie

• 03 Augustus 2014 - 02:53

Frans En Marita:

Leuk om weer een verslag van jullie te lezen! Geniet van de rest van jullie reis. Het moet heel bijzonder zijn om te reizen in al die verschillende landen en gebieden.
    Wij genieten ook van onze reis in Canada (Nova Scotia).

• 03 Augustus 2014 - 10:18

Els:

Ha meiske! Wat een onvergetelijk avontuur beleef je zo smaen met je paps.... Geniet van deze bijzonder ervaring, en een goede reis verder! Dikke kus

• 03 Augustus 2014 - 12:40

Mireille:

Echt gaaf Sanne en Theo!!! Leuk om alles te kunnen volgen. Pas goed op elkaar en Geniet met een Hoofdletter!!!!

• 03 Augustus 2014 - 12:49

Dianne Van Uden:

Wat een reis ! Beleef hem zo intens mogelijk, want dit is waarschijnlijk "once in a lifetime". En pas goed op elkaar.

• 05 Augustus 2014 - 21:20

Marianne Sommers:

Wat een avontuur,geniet er van !

Verslag uit: Mexico, Mexico-stad

Indian Trail

Het grote avontuur, door Noord- en Midden Amerika, in onze Volvo P1800ES. Door de ongerepte wildernis van Alaska en Canada. Door de jachtgebieden van de Grizzly beren en de Inuit Eskimo’s, afstammeling van de eerste bewoners van het Amerikaanse continent, die 12.000 jaar geleden vanuit Azië de Bering Straat over staken. Een reis door de Rocky Mountains, met een bezoek aan de vele nationale parken.

Denali in Alaska, met Mount Mac Kinley (de hoogste berg van het continent) en Glacier en Yoha in Canada. En in de USA: Yellow Stone, Grand Teton, Dinosaur, Capitol Reef, Arches, Zion, Bryce, Monument Valley en natuurlijk de Grand Canyon. Een reis door het “wilde westen”, het oude territorium van de Sioux, de Comanches, de Apaches en de Navajo’s. Het beloofde land van Billy the Kid en Buffalo Bill. Een route die voert langs een deel van de bekendste klassieke route aller tijden de: “ Route 66”. Wij volgen de route van Williams via Seligman en Kingman naar Oatman. En vandaar natuurlijk naar Las Vegas.

We beginnen in Panama met een prachtige reis door het tropische Midden-Amerika, met een route door Costa Rica, El Salvador, Honduras, Nicaragua. Na een bezoek aan Palenque, het mytische centrum van de Maya’s volgen we in Mexico een deel van de rallyklassieker de “ Carrera Panamericana”.

Via de Popocatepetl, de hoogste vulkaan van Mexico, naar Teotihuacan de oude hoofdstad van de Tolteken. Een reis met veel contrasten.

Door alle klimaatzones: van het tropische oerwoud in Midden-Amerika, door het woestijn gebied van Arizona en Nevada naar het landklimaat in het noorden van Canada en Alaska. Een reis vol met natuur, cultuur en avontuur. Een uniek avontuur van de categorie: “once in a life time”